طراحی لوگو چیست ؟

در رابطه با طراحی لوگو باید گفت که لوگو یا آرم به نشانه‌هایی گفته می‌شود که دارای علامت خاص یا یک سمبل خاص باشد؛ به بیان دیگر می‌توان این دو ترکیبی از یکدیگر باشند .

طراحی لوگو در واقع برای نشان یا هویت یک سازمان ، شرکت و یا مشاغل‌ها می‌باشد .

امروزه طراحی لوگو و طراحی آرم‌ها بسیار مورد توجه صاحبان مشاغل قرار گرفته است و بسیار از این امر (طراحی لوگو و طراحی آرم) استقبال می‌کنند .

مدیران اولین مرحله برای اینکه کسب و کار خود را راه اندازی کنند طراحی لوگو یا طراحی آرم برای مشاغل خود است .

 

طراحی لوگو، نشان، آرم چیست؟

تاریخچه طراحی لوگو

در این مقاله ما قصد داریم کمی در رابطه با موضوع لوگو و طراحی لوگو مطالبی را در اختیار شما قرار دهیم.
لطفا همراه ما باشید .

در واقع طراحی لوگو و یا طراحی آرم‌ها به زمانی باز می‌گردد که انسان‌ها تمام طرح‌ها و ایده‌های خود را بر روی سنگ‌ها نقاشی می‌کردند . نکته‌ای که باید در رابطه با کلمه آرم گفته شود این است که این کلمه ریشه یونانی دارد .

بسیاری از کمپانی‌ها وجود دارند که با وجود لوگو و یا آرم مجددا به طراحی لوگو و یا طراحی آرم برای پیشرفت و ارتقا مشاغل خود می‌پردازند .در واقع این افراد تغییراتی در طراحی لوگوی قبلی خود ایجاد می‌کنند . تغییراتی مانند : فونت، سایز، رنگ و… .

فردی که می‌خواهد کسب و کاری برای خود ایجاد کند در ابتدا باید بداند که طراحی لوگو چیست و چه کارایی برای مشاغل خود دارد . فرد پس از این که دانش و اطلاعات لازم را در زمینه طراحی لوگو و طراحی آرم را بدست آورد می‌تواند وارد دنیای جدید دیجیتال شود و یک برند قوی و پر قدرت برای موسسه خود بجای گذارد .

نکته‌ای که در تاسیس یک موسسه بسیار حائز اهمیت است طراحی لوگو و طراحی آرم مناسب با توجه به خدماتی که آن موسسه ارائه می‌دهند . نکته‌ی دیگری که در طراحی لوگو بسیار مهم است و باید به آن توجه شود ، تصویر و چهره برند است .

به همین دلیل است که می‌گویند اگرهر چیز جدیدی در طراحی لوگو و یا طراحی آرم یاد بگیرید در واقع به کسب و کار خودتان کمک کرده‌اید و باعث موفقیت بیشترتان می‌شود .

 

شناخت لوگوها

قبل از هر چیزی باید بدانیم که که لوگو چیست و نشانه‌هایی که در طراحی لوگو بکار می‌رود چگونه باید مورد استفاده قرار گیرد .

در واقع در طراحی لوگو ، سمبل یا نشانه‌هایی که بکار می‌رود باید نشان دهنده‌ی کسب و کار فرد باشد .

به عبارت دیگر در رابطه با لوگو می‌توان گفت در هر لوگویی که طراحی می‌شود باید داستان یا فلسفه ای در رابطه با آن کسب و کار وجود داشته باشد .

در طراحی لوگو این نکته را باید در نظر داشت زمانی که لوگویی طراحی می‌شود نباید از لوگو انتظار کار بازاریابی و فروش محصولات را داشت .

زیرا بسیاری از مدیران پس از طراحی لوگو انتظار دارند آن لوگو حکم یک مدیر فروش کامل را برای آن‌ها داشته باشد .

یکی از اصلی ترین و مهم‌ترین کار طراحی لوگو و یا طراحی آرم این است که مخاطبین آن برند را بشناسند و طرح نماد آن برند همیشه در ذهن همگان باقی بماند . یعنی آرم باید طوری طراحی شود که علاوه بر خاص و زیبا بودن ، افراد هیچ گاه فراموش نکنند .
همین طرح می تواند مشتری را ترغیب به خرید مجدد کند .

 

نظر یکی از گرافیست‌های بزرگ در رابطه با طراحی لوگو

یکی از گرافیست‌های مطرح دنیا در رابطه با طراحی لوگو این چنین می‌گوید :
لوگو‌ها مانند انسان‌ها می‌مانند از این نظر همانندند که انسان بجای این که از یک عبارت توصیفی بلند که ممکن است زیبا نیز باشد و گاهی اوقات باعث فراموشی افراد شود ترجیح می‌دهند نام خودشان را صدا کنند .

این گرافیست در ادامه می گوید :در واقع طراحی لوگو نباید توصیف کننده کسب و کار افراد باشد بلکه باید به کسب و کار هویتی دهد که در ذهن افراد قابل شناسایی و همچنین ماندگار باشد .

 

ویژگی‌های یک طراحی لوگوی قدرتمند

ما در این مقاله تا به حال در رابطه با مفهوم و هدف لوگو و طراحی آن صحبت کردیم و همه بحث‌های انجام شده نشان دهنده اهمیت طراحی لوگو حرفه ای و با کیفیت آرم بوده است .

ما در اینجا می خواهیم بگوییم که اگر فردی نام کسب و کار شما را نداند ولی آرم و لوگو شرکت شما را ببیند و آن را در خاطر داشته باشد و بتواند با آن یک ارتباطی برقرار کند در ذهن خود برای کسب وکار شما یک توصیفی ایجاد می‌کند و در آخر آن توصیف برای شخص تبدیل به شرکت می‌شود .

در طراحی لوگو خوب و موفق باید به بسیاری از نکات توجه کرد یکی از این نکات بکار بردن نام تجاری کسب و کار است از نکات دیگر می‌توان به رنگ لوگو اشاره کرد .

هنگام طراحی ، در انتخاب رنگ لوگو نیز باید بسیار توجه کرد . رنگ لوگو باید ماهیت برند تجاری را به مخاطبین انتقال دهد . مثلا: رنگ قرمز برای کسب و کارهای سرشار از انرژی و جسارت مناسب است . رنگ سبز، طبیعت و رشد و آبی، آرامش را القا می کند.

 

برندها و لوگوها

در رابطه با لوگوها و برندها باید گفت که لوگوها و برندها در اکثر مواقع نشان دهنده کسب و کار افراد است .

نکته ای که در رابطه با طراحی لوگو بسیار حائز اهمیت است این است که شما بدانید طراحی که انجام می‌دهید چه نکته و پیامی را به مخاطبین القا می کند .

وقتی شما در طراحی خود از نمادها به بهترین نحو استفاده کنید می توانید عنوان شغلی ،پیام و یا نکته ای را که در نظر دارید را به راحتی به مخاطبین انتقال دهید و به همین دلیل برند و آرم شما همیشه در ذهن مخاطبین باقی می ماند .


 

انواع لوگو

طراحی لوگو را می‌توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد :

  • استفاده از تصویر(آیکون، سمبل، پیکتوگرام( مثل شرکت اپل
  • استفاده از نوشتار: لوگوتایپ، وردمارک: استفاده از نام شرکت و ارائه آن خارج از فونت‌های مرسوم / مونوگرام ، طراحی با یک حرف یا حروف اختصاری برند / تایپ بیس: طراحی با نام شرکت یا برند که شکلی گرافیکی را بسازد
  • ترکیب نوشتار و تصویر(لوگوی ترکیبی): مثل پیتزاهات


 

ویژگی‌های طراح و طراحی لوگو خوب و موفق

طراحی خوب و موفق دارای ویژگی‌هایی است که ما در ذیل آورده ایم :

  1. اعتبار و سنخیت: طراحی لوگویی موفق است که بتواند یک ارتباط خوب دو طرفه بین صاحب لوگو و کسب و کاری می خواهد راه اندازی کند ایجاد نماید .
  2. طراح باید طرحی که به صاحب لوگو ارائه می دهد با موضوع ، مفهوم و خصوصیات برند ارائه شده هم‌خوانی داشته باشد همچنین مفهوم را سریعا به مخاطب القا کند .
  3. ماندگار و پایدار: یک طراح خوب و موفق به شخصی گفته می شود که بتواند با کسب و کار افراد به جلو پیش برود و همراه آنها تکامل یابد . متد های جدید طراحی را آموخته و ماندگاری خود را با طرح های جدید و بروز به اثبات برساند .
  4. انعطاف پذیر: یک طراحی خوب و موفق باید بتواند به دو صورت سیاه و سفید (تکرنگ) و تمام رنگی چاپ و در سایزهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. بدون تغییر در ظاهر و معنی و مفهوم آن.
  5. طراحی لوگویی موفق است که بدون هیچ مشکلی در وب سایت ها به صورت آنلاین به راحتی قابل نمایش باشد
  6. باید قادر به احراز حقوق مالکیت خود از نظر قانونی باشد یعنی منحصر به فرد و قابل ثبت باشد.

به طور کلی باید گفت طراحی باید ساده ، زیبا و جذاب باشد .

همچنین طراحی لوگو باید به گونه ای باشد که نظر بیننده را جلب کند و با مخاطبین ارتباط برقرار کند .

طرحی که طراح انجام داده است باید با موضوع کسب و کار ارتباط مستقیم داشته باشد و معنی و مفهوم را به مخاطب انتقال دهد .

طراح باید در طراحی خود از نوآوری و تکنیک های جدید استفاده کند تا طرحی که ارائه می دهد برای همگان زیبا و شکیل باشد .


 

چه کسی می‌تواند طراحی لوگو انجام دهد؟

  • هر فردی که کمی با نرم افزار های گرافیکی آشنایی داشته باشد ، بدون داشتن دانش پایه و اولیه و همچنین خلاقیت در طراحی می تواند به تنهایی طراحی لوگو را انجام دهد .
  • افرادی که در انجام طراحی لوگو به دید سرمایه گذاری در بخش ها مختلفی مانند برند ، تبلیغات و ... در کسب و کار خود می نگرند .
  • طراحی لوگو و یا طراحی آرم نقطه شروع بسیاری از کسب و کار ها است که در واقع هویت مشاغل ها را مشخص می کند .
  • طراحی لوگو تصویر ذهنی ماندگاری را در ذهن مخاطبانتان ایجاد می کند و همچنین در توسعه تجارت و بازاریابی نقش بسزایی را ایفا می‌کند.
  • زمانی که طراح خوب باشد و طرح موفقی داشته باشد باعث می شود طرحی که به شما ارائه داده است به درستی و در هر زمانی به خوبی دیده شود.

هدف از طراحی لوگو در واقع این است که به کسب و کار و تجارت شما یک هویت در رسانه ها دهد . رسانه هایی که بیان شد می تواند از یک کارت ویزیت و سربرگ ساده تا تبلیغات های گسترده تلوزیونی باشد .

همچنین می تواند طراحی یک لوگوی زیبا و موفق برای کسب و کارتان باشد که مخاطبانتان شما را از طریق لوگو منحصر بفردتان شناسایی کنند . این کار با کمک طراحانی که در این زمینه سابقه موفق دارند می تواند انجام شود .