آموزش برنامه نویسی

به زبان ساده تر برنامه نویسی را می توان به این صورت بیان کرد : برای اینکه سیستم های کامپیوتری بتوانند وظایف مشخصی را انجام دهند باید در این بین یک ارتباط و آموزش های برنامه نویسی انجام شود .

آموزش برنامه نویسی یعنی این که با رعایت برخی نکات به راحتی می توانیم با سیستم کامپیوتری صحبت کنیم و وظایف معینی را برای آنها تعیین کنیم .

این ارتباطی که در رابطه با انسان و سیستم های کامپیوتری بیان کردیم تنها با زبان برنامه نویسی انجام می شود .

زبان های برنامه نویسی به مجموعه ای از حروف ها و علامت های مشخص گفته می شود که علاوه برای انسان ها باید برای سیستم های کامپیوتری قابل فهم و درک باشد .

زبان برنامه نویسی دارای قواعد ، دستورات و واژگان اختصاصی و... هستند .

پس هر فردی که بخواهد به آموزش برنامه نویسی بپردازد در ابتدا باید زبان مشترک بین انسان ها و سیستم های کامپیوتری را بیاموزد .

ما در این مقاله تا به این جا در رابطه با برنامه نویسی با شما صحبت کردیم حال می خواهیم کمی درباره برنامه نویس و آموزش برنامه نویسی با شما صحبت کنیم و بگوییم که به چه کسی برنامه نویس می گویند ؟

کسی که بتواند با سیستم های کامپیوتری به خوبی ارتباط بر قرار کند و با آنها صحبت کند را برنامه نویس می گویند .

به صورت کلی می توان در رابطه با برنامه نویسان به این صورت گفت که وظیفه اصلی این افراد این است که با استفاده از سیستم های کامپیوتری مسائل و مشکلات پیش آمده را حل می کنند .

کامپیوتر ها در واقع مغز یا هوش مصنویی هستند و تا زمانی کسی که زبان آنها را می شناسد و می دانند با آنها چگونه صحبت کند به آنها دستوری ندهد هیچ کاری انجام نمی دهند . زیرا آن‌ها به صورت پیش فرض هیچ وظیفه و کاری برای انجام دادن ندارند. به همین دلیل باید شخصی دستورا ت و وظایفی را بر عهده آنها بگذارند .در واقع باید گفت این دستورات همان نرم افزار ها و اپلیکیشن هایی هستند که در طول روز از آنها استفاده می کنیم .

آموزش برنامه نویسی

زمانی که در رابطه با آموزش برنامه نویسی صحبت می کنیم بسیاری از افراد سوالات گوناگونی را در رابطه با آموزش برنامه نویسی مطرح می کنند یا در ذهن خود با این سوالات دست و پنجه نرم می کنند. سوالاتی از قبیل :

 

کدام آموزش برنامه نویسی مفید تر است؟

آموزش برنامه نویسی برای چه پلتفرمی بهتر است؟

پر درآمدترین آموزش زبان برنامه نویسی کدام است ؟

این ها سوالاتی هستند اکثر افرادی که می خواهند در حوزه نرم افزار فعالیت کنند در ابتدا برای آموزش برنامه نویسی می پرسند .

 

این افراد همیشه به دنبال این هستند که بدانند کدام آموزش برنامه نویسی برای جامعه امروز مناسب تر است و کارایی بیشتری دارد . موضوعاتی که بیان شد همیشه جز داغ ترین و بحث برانگیز ترین موضوع در حوزه نرم افزار(برنامه نویسی) است .

در پاسخ سوالات این افراد که در رابطه با آموزش برنامه نویسی است باید گفت مطمئنا ابعاد متفاوتی را باید مورد بحث و بررسی قرار دهند . از طرفی دیگر باید گفت علم فناوری و آموزش برنامه نویسی که همیشه در حال ارائه است روز به روز در حال پیشرفت کردن است پس برای این که بتوان در این حوزه باقی ماند باید با علم روز دنیا آشنایی کامل داشته باشید به خصوص افرادی که قصد دارند به صورت حرفه در این زمینه مشغول به فعالیت شوند حتما باید با آموزش برنامه نویسی جدید آشنا شوند .

پس برای آموزش زبان برنامه نویسی در ابتدا باید اطلاعات بروزی داشته باشیم و توانایی، کاربردها و همچنین محدودیت های زبانی که انتخاب می کنیم را بشناسیم .

اگر بخواهیم به زبان ساده تر بیان کنیم به این صورت است که باید بدانیم هر زبان چه توانایی هایی دارد و بهترین کاربرد هایش در چه زمینه هایی است .

به همین دلیل متخصصان به افراد تازه کار پیشنهاد می کنند در این زمینه حتما آموزش برنامه نویسی متخصصان در این حوزه را حتما دنبال کنند .

مسیر آموزش برنامه نویسی

قبل از شروع آموزش برنامه نویسی بهتر است دید درستی از مسیری که می خواهید در آن قدم بگذارید داشته باشید . زمانی که شما بدانید در چه مسیری قدم می گذارید شروع هدف و پایان مقصد را هم قطعا می دانید که به کدام سمت باید حرکت کنید . ما در این مقاله در مسیر انتخاب و آموزش زبان برنامه نویسی را ، با توجه به اهداف و موقعیتی که شما در نظر دارید حرکت می کنیم .

 

این گام‌ها که در رابطه با آموزش زبان برنامه نویسی است عبارتند از :

  • گام اول : آشنایی ابتدایی با مفاهیم
  • گام دوم : آگاهی از مسیر پیش رو
  • گام سوم : شناخت حوزه‌های برنامه نویسی
  • گام چهارم : انتخاب زبان برنامه نویسی
  • گام پنجم : آشنایی با شیوه‌های مختلف برنامه نویسی
  • گام ششم : شناخت پیش نیازهای زبان
  • گام هفتم : شروع آموزش برنامه نویسی

 

انتخاب حوزه برنامه نویسی

برنامه نویسان برای اینکه در چه حوزه ای به صورت حرفه ای شروع به فعالیت کنند کمی مشکل دارند زیرا همه برنامه نویسان می خواهند که در همه زمینه ها فعالیت داشته باشند و این موضوع کار را کمی سخت می کند .

معمولا برنامه نویسانی که تازه شروع به کار کرده اند می خواهند در تمام زمینه ها مثل : طراحی وب، اپلیکیشن‌های موبایل و حتی نرم افزارهای تحت دسکتاپ به طور همزمان فعالیت کنند و این موضوع برای این افراد در ابتدای کار امری غیر طبیعی است .

زیرا هرکدام از مواردی که نام برده شد دارای پیش نیاز ها و آموزش برنامه نویسی متفاوتی است و علاوه بر این ها نیازمند تجربه است .

بهترین انتخاب این است که یکی از حوزه های تخصصی را برای خود انتخاب کنید .بعد از گذشت مدتی که در زمینه فعالیت خود به فردی با تجربه تبدیل شدید می توانید به آموزش برنامه نویسی در حوزه دیگری بپردازید .

 

امروزه آموزش برنامه نویسی بسیاری وجود دارد . برخی از رایج‌ترین حوزه‌های آموزش برنامه نویسی عبارتند از :

  • آموزش برنامه نویسی وب
  • آموزش برنامه نویسی اندروید
  • آموزش برنامه نویسی ios
  • آموزش برنامه نویسی دسکتاپ
  • آموزش برنامه نویسی ماشین
  • و...

 

مدت زمان آموزش برنامه نویسی چقدر است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم برای حرفه ای شدن در زبان برنامه نویسی به هیچ عنوان زمان مشخصی ندارد .

زیرا زمانی که فرد شروع به آموزش برنامه نویسی می کند همه چیز بستگی به شرایط ، سرعت و هوش او دارد .

برخی افراد برای اینکه آموزش برنامه نویسی را به سرعت بیاموزند و تبدیل به یک برنامه نویس حرفه ای شوند این پروسه زمانی را در 2 ماه طی می کنند ولی برخی دیگر ممکن است همین مسیر را در طی 2 سال انجام دهند .همان طور که گفتیم همه چیز با توجه به شرایط فرد انجام می شود ..

پیش نیاز‌های برنامه نویسی

 

پیش نیاز های برنامه نویسی معمولا شامل دو دسته هستند :

  • پیش نیازهای آموزش برنامه نویسی فنی
  • پیش نیازهای آموزش برنامه نویسی غیرفنی .

 

از مهم ترین پیش نیاز های آموزش برنامه نویسی غیر فنی برای این که بتوانیم به دنیای برنامه نویسی راه پیدا کنیم در ابتدا باید انگیزه و هدف مناسب داشته باشیم همچنین به زبان انگلیسی ، مفاهیم الگوریتم و ریاضیات، تایپ کردن، کامپیوتر و اینترنت باید آشنایی داشته باشیم .

در رابطه با پیش نیازهای آموزش برنامه نویسی فنی ، برای آموزش برنامه نویسی باید گفت با توجه به زبانی که انتخاب می‌کنید موارد مختلفی را می تواند شامل ‌شود.

پس در اول کار افراد باید به یکی از زبان های برنامه نویسی کاملا مسلط شوند .

برنامه نویسان پس از این که زبانی که می خواهند در آن حوزه فعالیت داشته باشند انتخاب کردند بابد بهترین شیوه آموزش برنامه نویسی را ببینند .

به عنوان مثال از پیش نیازهای آموزش برنامه نویسی زبان‌های سمت سرور می‌توان به HTML و CSS اشاره کرد.

 

بطور خلاصه اگر بخواهیم پیش نیاز آموزش برنامه نویسی های فنی و پیش نیاز آموزش برنامه نویسی غیر فنی را جمع بندی کنیم به شرح ذیل است :

  • هدف گذاری، داشتن وقت و انگیزه کافی
  • آشنایی با زبان انگلیسی، الگوریتم و ریاضیات
  • آشنایی مقدماتی به منظور کار با کامپیوتر و اینترنت
  • فراگیری مفاهیم مربوط به شیوه‌های برنامه نویسی مانند شی گرایی

 

پر درآمدترین زبان‌های برنامه نویسی

در برنامه نویسی به زبانی پر در آمد گفته می شود که در آن برنامه نویس حرفی برای بیان کردنش داشته باشد .

بسیاری از افرادی که به تازگی می خواهند برنامه نویس شوند اولین سوالی که می پرسند به این گونه است : آموزش کدام زبان برنامه نویسی بهتر است تا بتوانم در آن به راحتی درآمد میلیونی داشته باشم ؟ این سوال کاملا اشتباه است .

در زبان برنامه نویسی زبانی پر در آمد است که در آن برنامه نویس بر اصول و قواعد برنامه نویسی تسلط کامل داشته باشد .

یعنی برنامه نویس بتواند براساس اصول و قواعدی که بیان شد اپلیکیشن و کد های خارق العاده ای را خلق کند .

به همین دلیل است برنامه نویسان باید توجه داشته باشند که تمام وقت و زمان خود را برای آموزش یک زبان برنامه نویسی صرف نکنند و باید تمام سعی خود را برای درک مفاهیم و کانسپت‌های مربوط به دنیای کد نویسی را بکار گیرند .

با این دیدگاه افراد می توانند در کمترین زمان ممکن به هر زبان برنامه نویسی که به آن علاقه دارند مسلط شوند ..

در انتخاب زبان برنامه نویسی سخت گیری نکنید

سرعت زبان برنامه نویسی در کد نویسی بسیار مهم است ولی برنامه هایی وجود دارند با این که سرعت پائینی دارند ولی می توان با آنها برنامه های بسیار خوب و عالی نوشت .

اگر شما یک برنامه نویس با تجربه هستید حتما این نکته را می دانید که در ابتدا شما باید روی افزایش کارایی برنامه ای که نوشته اید بیشتر کار کنید ولی اگر جز افرادی هستید که تازه شروع به برنامه نویسی کرده اید اول از همه بهتر است آموزش برنامه نویسی را از جنبه های متفاوتی مورد بررسی قرار دهید و پس از آن آموزش برنامه نویسی را شروع کنید .

برای برنامه نویسان بیشتر از سرعت کند یا سریع بودن برنامه باید کارایی برنامه برایشان حائز اهمیت باشد .

برای نوشتن یک برنامه ، مهم ترین نکته استفاده از ابزار درست و مناسب است . به عنوان مثال : برای این که بتوانیم یک سیستم عامل را توسعه دهیم بهترین زبان برنامه نویسی استفاده از زبان اسمبلی است زیرا این زبان سطح بسیار پائینی دارد ولی استفاده از این زبان به هیچ عنوان برای نرم افزار های عادی دیگر توصیه نمی شود