طراحی لوگو یوونتوس

لوگو و هویت بصری باشگاه فوتبال یوونتوس

یووه یا همان یوونتوس که معنای آن جوانان است، نام یک باشگاه فوتبال حرفه‌ای در شهر تورین ایتالیا است، این باشگاه در سال ۱۸۹۷ توسط چند دانشجوی تورینی و با نام باشگاه ورزشی یوونتوس بنیانگذاری شد. این باشگاه از سال ۱۹۲۳ توسط خانواده آنیلی اداره می‌شود.

طراحی لوگو
طراحی لوگو

 

القابی چون بانوی پیر (Vecchia Signora)، سیاه‌سفیدها (bianconeri)، گورخرها (Zebre)، بانوی قاتل (Signora Omicidi) و دوست دختر ایتالیا (Fidanzata d'Italia) را دارا میباشد یکی از پرافتخارترین باشگاه‌های فوتبال در ایتالیا و جهان می‌باشد.

طراحی لوگو
طراحی لوگو

 

همانطور که عدد 3 برای شرکت آدیداس مقدس است خطوط راه راه سیاه و سفید نیز برای یوونتوس مهم و مقدس است، در تمامی لوگوهای باشگاه های فوتبال دنیا شلوغی و وجود عناصر بسیار زیاد را شاهد هستیم اما لوگوی جدید یوونتوس در مینیمال ترین حالت ممکن و کاملا وفادارانه به اصل و هویت باشگاه طراحی شده است و در واقع لوگوی جدید باشگاه یوونتوس در بین باشگاه های فوتبال دنیا یک انقلاب محسوب می شود که راه را برای باشگاه های دیگر باز خواهد کرد، طراحی فانتزی حرف J که مونوگرام کلمه ی Juventus است به صورت پهن انجام شده و خطی که از وسط آن عبور کرده و آن را به صورت راه راه درآورده است به شکل بسیار هوشمندانه ای طراحی شده است.

طراحی لوگو
طراحی لوگو

 

همچنین کلیت فرم لوگو تداعی کننده ی آرم سپر اسکودتو نیز هست، در زبان عامیانه به عنوان قهرمانی سری A ایتالیا "اسکودتو " به معنای سپر کوچک می گویند.

طراحی لوگو
طراحی لوگو

توضیحی در مورد برندینگ و ایجاد هویت در دنیای جدید بدم خدمتتون، خیلی ها شاید مخالف این لوگو جدید یوونتوس باشند اما باید قبول کرد که در دنیای مدرن و سریع امروز که تبلیغات حرف اول را میزند برای بهتر دیده شدن باید مینیمال باشید، در دنیایی که مردم در کسری از ثانیه برای دیدن هر تصویری وقت میگذارند و رقابت دیده شدن بسیار زیاد شده است شما مجبور خواهید شد هر آنچه را که در مورد برند خود در چنته دارید در خلاصه ترین حالت ممکن در معرض دید قرار دهید وگر نه بازی را میبازید.

طراحی لوگو
طراحی لوگو

 

این لوگو از لحاظ فرمالیستی اعتماد به نفس، جاه طلبی، جسارت، انعطاف و اصالت را در خود دارد. در ضمن در بحث تبلیغات و استفاده از لوگو به عنوان کدهای بصری دست طراح ها بسیار باز خواهد بود و بینهایت ایده را می توان از دل این لوگو و همچنین هویت بصری آن و نیز فونت خاص و کشیده ی آن طراحی نمود.

طراحی لوگو
طراحی لوگو

 

من همیشه سر کلاس هام هم این مثال را میزنم، شما در حال ورق زدن صفحات راهنمای روزنامه ی همشهری هستید، صفحه ای را مشاهده می کنید پر از آگهی های متنی، شرکت ها سعی می کنند در کمترین جای ممکن بیشترین توضیحات را در مورد کسب و کارشان ارائه دهند، اما در بین همه ی این شلوغی ها یک شرکت متفاوت عمل می کند و فقط با چند کلمه و یک راه ارتباطی آگهی خود را درج میکند و باقی فضای در اختیار خود را خالی می گذارد و این همان برگ برنده ی این برند است برای بهتر دیده شدن، برای سریع دیده شدن و برای ماندن در ذهن مخاطب.

طراحی لوگو
طراحی لوگو

 

پس یاد بگیریم که در گذشته نمانیم و یاد بگیریم که چگونه می توانیم جلوتر از زمان خود حرکت کنیم که بهتر دیده شویم کاری که باشگاه یوونتوس توانست و آن را به بهترین شکل ممکن در طراحی لوگو خود انجام داده است.